Genel
İstanbul 79 Filmi İncelemesi
5 yıl önce yazıldı. | Okuma süresi: 8 dk.

Aslında Kadir İnanır filmlerine çok bakmam hani öyle denk gelsem de üzerinde durmam. Ama bu sefer şans eseri de olsa çok büyük bir gömü bulduğuma inanıyorum. Kendi gayri ihtiyari hazırlık düzeyinde bilgilerimle bir yorumlayayım dedim.

Başlıyoruz. Unutmayın çok ağır spoiler veriyorum

Önce karakterler üzerinden gideyim. Tabiki Kadir Abimiz başrolde. Dürüst ve bu dürüstlüğü nedeniyle işlerde tutunamayan babasının deyimiyle "güneşe karşı işeyen" Kadir İnanır yani dizideki adıyla Ömer. Ömer'in kendi halinde bir ailesi var. Babası hasta inşaat işçisi, erkek kardeşi nişanlısı ile evlenme hayallerinde, kız kardeşi ve küçük erkek kardeşi var bir de, sonra annesi. Ömer kardeşimiz tüp derdi, ekmek derdi, yani sömürülenlerle uğraşırken iş iş gezmektedir.

Tabi bu sorada pavyonun birinde bir ablamıza tutulur. Masasına gelen bu ablamıza votka ısmarlasa da gözüne giremez bir anlamda ezilir.

Tabi bu sıralarda abimiz iş yerinde yaşanan üç kağıtlara dayanamaz kavga çıkarır doymaz gider bir de şikayet eder. Polisle gelir bu sefer suçlu kendi olur. O sinirle gece yine aynı pavyona içmeye gider. Hanım ablamıza birisi askıntı olur. Kendisi yıllar önce bir otobüste İstanbul'dan İzmir'e giderken gördüğüm Oktay Yavuz tabiki bilirsiniz o yardımcı oyuncuyu. Sinematürk'e göre ölmemiş görünüyor ama sanmıyorum. Hayatta olduğunu yine oradaki bilgiye göre 76 yaşında falan. Gördüğümde 50'lerinde falan olması lazım o zaman bile çökmüştü.

Neyse pavyon kavgası sonrası ablamızı bu arkadaşın elinden kurtarınca ablamız da bir jest olsun diye Ömer'i evine götürür. Tabi sevişirler bunun tek işareti ömerin tuvalet sonrasında fermuarını çekmesi gibi hareketidir. Sanırım o zamanlar böyle sahnelere pek odaklanmamışlar.

Tabi hanım ablamız Ömer'i çok fena mars edip, geri gönderir. Ömer sokakta bir de tokatçılara dek gelir ve don paça kalır ortada. Polis mobil derken Ömer iyice dramın kralını yaşar.

Eve gelir duramaz dışarı çıkar, taksimde sigara satan çocuğun birinden okkalı bir küfür yedikten sonra, o zamanların ciddi bir aksiyonu olan erotik film izlemeye gider. Tabi filmde yaşanan bir hadise sonrası Adanalı Kemal denilen mafya babasını ölümden kurtarır.

Bakar olmuyor. Gider babanın yanına iş ister. Baba'da buna iş ayarlar ve Ömer artık aydınlık taraftan karanlık tarafa geçmiş biri olarak hızlıca yükselmeye başlar.

Racon keser, adam keser, kafa keser ve devam eder. Taki eve uğrayana kadar. Eve gelir herkes bin bir surat erkek kardeşi ayrı bir tafra babası ayrı bir tafra ömer üzülür ama belli etmez.

Eskiden kalan rezilliği halletmek için pavyondaki ablamıza gider, herkesin önünde el pençe durmaktadır. Emirler alınır Müjgan masaya getirilir. O alınamayan şampanya (en pahalısı) de açtırılır. Sonra Ömer Müjgan'ı lüks bir otele götürür sevişirler ve aynı şekilde kıyafetini verir onu gönderir.

Tabi otel girişinde bir hadise olur. Filmin teması ile ilişkili otel amerikalıların modu ile Amerikan köpekleri diyalogları geçer. Sonra milletçi laflar gelir. Silah çekilir özür dilenir en iyi oda verilir.

Sabah Ömer otelden çıkardan saldırıya uğrar o sırada oradan geçen kardeşi taksici Mehmet onu kurtarır. Yolda biraz duygusal abi yapma etme lafları geçer.

Neyse olay ilerler. Taksici Mehmet nişanlışı ve kız kardeşi ile sinema çıkışı birileri ile dalaşır. Ekibin içinde çok ünlü bir babanın çocuğu ve adamları vardır. Bunlardan birisi de tecavüzcü çoşkun. Basın gidin lafına karşılık yanındakilere basıcaz lafı biraz ağır olmuş ama film bu...

Neyse bizim Mehmet bubnları bir güzel döver ama sonra işler karışır Tecavüzcü çoşkun arkadan gelip darbeyi yapar sonra kızları arabaya atıp kaçarlar. Mehmet kendine geldiğinde işler bitmiştir. Kızları ormanlık alana götüren sapıklar tecavüz ve her türlü sapıklığı yaparlar.

Sonra kızlar bulunur ama işler çok fenadır. Ömer olayı gazeteden okur. Eve gelir. Kız kardeşi kafayı sıyırmış durumdadır. Ömer küfür kıyamet olayı özetler hukuk sistemini eleştirir. Yasa değil silah der. Mehmet sen bu işe karışma der işler karışır.

Ömer tekrar pavyona gider Müjganla dertleşir. Birinin tecavüz olayını daha da dinler. Müjgan acı acı kendine orospu der. Bir yandan da Ömer'e verir gazı.

Sabah kız kardeşi evden kaçmıştır bir dere kenarında intihar etmiş olarak bulunur. Ömer dertlidir. Adanalı Kemal ile görüşür. Ama işler başkadır. Adanalı'nın üstündeki bir adam olan bu tecavüzcülerin babası malesef herşeyi engeller.

Ömer bu ara babası ile dertleşir. O sırada Mehmet sapıkları görür. Kovalar polise verir. Mahkeme aşaması yaşanır. Tabi ensesi kalın baba herşeyi çözer çocukları kurtarır. Bir sürü yalancı şahit bulunur. Disko'dan vs. bir sürü adam konuşur adamlar kurtulur.

Mehmet'in jeton düşer baktık olmuyor öldürelim bu arkadaşları derler. Disko'ya gidilir. Racon kesilir. Bizim zengin amcamız ise (Memduh Ün) çocukları yeni yapılan bir binanın bir dairesine gönderir orada ne yapıyorsanız yapın çıkmayın der.

Adanalı Kemal devreye girer ama Ömer'de raconu keser ve Adanalı ile yollar ayrılır.

Bizim sapık üçlü aleme devam edip yeni kızlar getirmeye kalkınca işler karışır. Bu kızlardan birisi de Müjgan olunca ve buna sopayı çekince olay açık olur.

Müjgan olayı Ömer'e bildirir. Mehmet dayanmaz birlikte yola çıkarlar. Tabi Ömer onu götürsede orada bayıltır ve çıkar işini görür. Hepsini temizler.

Oradan çıkarken Ömer'i de Adanalı'nın adamları temizler. Sniper gibi birşey ile. Ömer ölürken Mehmet'e son sözlerini aktarır. Kendini bitmiş, kirli olarak belirtir. Mehmet'e öğütler verir.

Film böylelikle biter.

Filmin ardından hani sürekli Amerika'ya sallayan, halkçı bir yapı gösteren Ömer karakterinin aydınlık taraftan karanlık tarafa geçişini tekrar tekrar düşündüm.

Sanırım bütün kırılma o sigara satan çocuğun küfürü ile yaşandı. Ne diyelim Allah kimseye böyle bir dert vermesin.

İsmi ve cismi ile farklı İstanbul 79 filmi böyle işte.


Page generated in 0.021 seconds.